tisdag 18 april 2023

Titti i Lomma har jobbat med Kalle Anka-inget skämt utan på riktigt

 

Tänk så litet vi vet om våra medmänniskor. Vi ser folk komma cyklande, skynda fram över torg och trottoarer, jäkta och stå i. Sedan har vi då mitt folk. 

Pensionärerna. 
Många glider vackert fram med sina rullatorer. Andra haltar på sitt vis utan hjälpmedel. 
Vi har också tid för stilla avslappnande samtal. Utan jäkt och stress drar vi våra medicinlistor. Vi hinner många gånger fånga upp varandras levnadsöden. 
Minns när jag på bloggen skrev om Lommabon Janne. Sjömanskocken som introducerade köttbullar i Durban i Sydafrika. 
Tyvärr finns inte Janne med oss längre. 
Frid över hans minne. 
Idag träffade jag Lommabon Titti. Hon har fyllt 85 år, men det kan ingen levande människa tro. 
Kolla in vinjettbilden här ovanför. 
Rena rama kalaspinglan, men så har hon också tecknat Kalle Anka. Evighetsfiguren som aldrig blir en dag äldre. Trots Kalle och hans värld skapades av Carl Barks på 1930-talet. Förlaget och medieföretaget Egmont började tillverka Disneyserier på licens i början av 1960-talet. Frontfigur var givetvis Kalle Anka. Vem älskar inte Kalle? 
”Jag ritade honom fram till 1965. Exakt så som Carl Barks tecknarpenna bestämt Kalle ska skapas. Jag var anställd på Egmont, berättar plötsligt Titti för mig, där vi möts på Centrumtorget i Lomma. 
Det blir nästan för mycket. 
Jag glömmer alldeles bort dra min medicinlista. Jag får bättra mig till nästa gång, Titti. 
Ta väl hand om dig. 
Och Kalle, icke att förglömma. 
FOTNOT. Kalle Anka tecknas idag i Sverige av Tony Cronstam.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Så träffsäker beskrivning på hur våra liv kan se ut och alla har en historia vi bär med oss.