fredag 9 juni 2023

Bankilebank på dörren-Brita Backgärde gav mig Lomma i färg

 

Gårdagen-torsdag-var en helt vanlig sommardag. Ute sken solen. Barnskratt hördes från badet. Ni vet en sådan där sommardag, då tiden rullar framåt utan slut. 
Jag satt stilla försjunken och såg Fukushima. En nyligen utlagd fantastisk serie på Netflix om den japanska kärnkraftsolyckan. Allt så sorgligt. 
Då plötsligt: bankilebank på dörren. Vem där?(fritt efter Povel Ramel) 
Och där stod allas vår krutgumma, Brita Backgärde, konstnären, cykelfantomen m m. Mitt i kärnkraftsdammet när Fukushima höll på rasa samman. 
Med en present till mig. 
En tavla.
I akvarell. 
Skapad av Brita.
För lång och trogen tjänst som bloggare.(texten fortsätter efter bilden)
Snacka om sätta färg på min något för dagen dystra tillvaro. Jag fick Britas kollage av Lomma i akvarell som hon skarpt skapat. En helt underbar tavla som hon även säljer på Facebook. 
”Dina texter har gett mig så många glada och trevliga stunder. Tavlan är du allt värd,” sa Brita och plirade med ögonen och viftade med händerna. 
Jag blev rörd till sinnet. Det kändes som jag vunnit ett stort vackert pris. 
En sådan människa som Brita kan man aldrig sluta älska. Jag får nog snyta mig. 
Tårar.
Både här och där.

 

 

Inga kommentarer: