onsdag 28 juni 2023

Varning för nätfiske: Jag utsattes för attack! Så slog jag tillbaka-torsk på det

 

Nätfiske kallas också för phishing. En olaglig metod att lura av innehavaren sitt bankkonto-id. Det är tyvärr många äldre som blir lurade. 
Resultatet förödande. 
Konton tömda. 
Sedan ett tjugotal år tillbaka har jag rensat bort otaliga mailbluff. Aldrig, aldrig öppnat något. Nu kom attacken via SMS. 
Hela fem stycken beställda paket levererade av DB Schenker till mitt utlämningsställe ICA Mårtensson i Lomma. Ett från Spelexperten, ett annat från ADLibris samt tre privatpersoner med namn och allt. 
Såg väldigt professionellt ut. 
Och så länken som jag skulle klicka på, men klickade givetvis inte. Grejen var den att jag hade inte beställd något alls. Jo, en liten sak. 
Men var den med här? 
Fick t o m en påminnelse från Spelexperten. Bluff på gång. Nätfiske via SMS. 
Hur gör man då? 
Saker och ting måste kollas upp. Jag började med att ringa DB Schenker. En trevlig dam tog mer än väl hand om mitt problem. Via de medsända koderna kunde vi identifiera de aktuella beställda paketen som inte var varken beställda eller levererade av DB Schenker till ICA Mårtensson i Lomma. Paketen fanns nämligen inte. 
Jo, det ena som jag faktiskt beställt. 
Alltså skojeri, bluff och båg i fyra fall. Jag ringde också Spelexperten och ADLibris. 
Nej, de hade inte skickat något paket till mig eftersom jag inte handlat något. 
Nätfiske, kära vänner. 
Jag rensade torsken.

 

Inga kommentarer: