lördag 3 juni 2023

Hallå! Jag skänker min kungliga käpp till Joe Biden-säkrar upp en fallen amerikansk president

 

Det är bara för Vita Huset och höra av sig. Käppen är din, Joe Biden. En fin promenadkäpp av kunglig börd. Fint ska det vara om man är USA:s president. 
Jag satt en solig dag vid Rynek Główny i polska Kraków, på svenska-Stortorget. Ett av de största medeltida torg från 1200-talet i Europa. 
Inte vad skit som helst. 
Såg mig tvungen skaffa en promenadkäpp. 
Inne i den väldiga saluhallen intill torget satt en gammal man från en svunnen tid. Mannen karvade med en kniv fram väldigt ovanliga och vackra promenadkäppar. Jag valde en med skägg-se inlagd bild här ovanför. 
Numera följer käppen ofta med mig ut på mina turer i Lomma. Många beundrar käppen. 
 Frågorna otaliga. 
Vem är det vackra skäggiga huvudet på käppen? 
Av en händelse satte en polsk korgförsäljare på Centrumtorget i Lomma mig på rätt spår. Det visade sig vara en schackspelande polsk kung från Kraków. Casimir III(1310-1370) är namnet-se bild här nedanför. 
En storslagen kung som även grundade Polens första universitet i Kraków 1364. 
Som sagt var. 
Det är inte vad skit som helst som jag är beredd säkra upp den amerikanske presidenten med. Inte ska du behöva stupa över sandsäckar och flygplanstrappor. 
Nej, bättre upp. 
Käppen är din. 
Bara hör av dig. 
Du får den helt gratis. 
Inte dåligt, så säg.
Vad gör man inte för gamla människor.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantastisk historia om en käpp. Storslaget!