måndag 8 november 2021

Lomma stänger ute tjuven-här ryker min ytterdörr

 

Lomma kommun tillhör de orter i landet som kan skryta med låg brottslighet. 
Visst förekommer det ett och annat inbrott. Det ska icke förnekas. Det är däremot inget som ger något större avtryck i den nationella brottsstatistiken. 
Då gäller det rusta för sämre tider, om mitt Herrskap förstår vad jag menar. 
Tjuven ska helt enkelt stängas ute med säkerhetsdörrar. Utan skjutvapen, kanske är bäst tillägga. (texten fortsätter efter bilden)

Min bostadsrättsförening, Skrattmåsen i centrala Lomma, kallade in hantverkarna Bernt och Mattias, för en säkrare framtid. 
Ett 70-tal lägenheter utrustas just nu med säkerhetsdörrar. De gamla ytterdörrarna från 1987 går hädan. 
Har gjort sitt. 
Även låsen går samma väg. För den som vill betala för ett nytt lås själv, vill säga.
Det vill vi. (texten fortsätter efter bilden)

Jag vaknade upp i morse, när Bernt i morgonskymningen rev och slet sönder vår ytterdörr. Mattias fyllde gladeligen på. Det var ett Herrans liv med diverse maskiner. 
Vad gör man inte för stoppa tjuven? 
Nu gäller det bara att vi också kan ta oss ut genom den fräscha säkerhetsdörren som stoppar en beväpnad armé. Varken låset eller dörren är något att leka med. Den bandit som ska ta sig in, får verkligen slita för brödfödan.
Ta sig ut efter fullbordat värv, kan de glömma.
Lomma stänger ute tjuven.
Och inne.

1. Bilden här nedanför.
Nej, det är inte dörren som är sned.
Det är jag som tar bilden stående snett. Impad av detta monster till ytterdörr.
2. Fyra avlånga fönster på rad. Visst går det se in. Andra sidan kan du lätt se vem som står utanför din dörr. Säkerheten först.


 
 

1 kommentar:

Unknown sa...

Bra reportage Calle, alla får vetskap om säkerheten i BRF Skrattmåsen!
Stina Dalgart