fredag 30 oktober 2020

USA-knarka valet: Grattis Fokus-svenskt rekord med 20 sidor

 

Svenska medier slår knut på sig själva i jakten på mest och bäst om presidentvalet i USA. 
Jag har aldrig upplevt något liknande. Då har jag ändå följt kampen om Vita huset sedan 1960, och den berömda matchen mellan John F. Kennedy och Richard Nixon. 
Jämförelsevis inte ens en stilla västanfläkt mot dagens enorma bevakning av den kommande USA-valet. 
I morse fick jag tidskriften Fokus i brevlådan. Jag räknar till 20(!) sidor om det amerikanske valet den 3 november. Jo, ni läste rätt. 
20 sidor! 
Det måste vara svenskt rekord i bevakningen av ett amerikanskt presidentval, för en enskild produkt. 
Inte ens Barack Obama kampanj kom ens nära. 
”Jag ser ett missbruk. Redaktörerna USA-knarkar”, säger den latinamerikanska korren, Henrik Brandão Jönsson, till min facktidning, Journalisten. 
Och betonar med kraft. 
”Jag ser ett missbruk. Redaktörerna USA-knarkar. De måste läggas in på behandlingshem och vänja sig av med drogen. Lära sig att världen är större. Studera ett annat språk. Titta runt hörnet, fortsätter han och tar nya sats: 
”Faran är att svensken blir en idiot som kan alla knepiga detaljer i så kallade Swing States, men har ingen aning om politiken i Kina, Indien eller Europa." 
Bra rutet, Henrik. 
Jag håller helt med dig. 
Dagens Fokus ger syn för sägen med 20(!) sidor. Tala om att USA-knarka valet. 
Så här ser öppningen ut inne i tidningen. 
Ack du milde min tid.

 

Inga kommentarer: