onsdag 7 oktober 2020

Galen i Lomma: När jag gjorde en Trump i Täppan


Det här är egentligen inget jag vill berätta om. Det som fått mig lyfta på slöjan, är en läkares uttalande om Donald Trumps agerande de senaste dagarna.  
Vi har sett presidenten vinkat från en bepansrad bil till sina fans. Vi har sett presidenten slita av sig munskyddet och göra honnör, när han sjuk återvände till Vita huset. 
Vi har hört presidenten uttala sig, om bland annat att han inte känt sig så här bra på 20 år. 
Läkaren på Karolinska sjukhuset, Johan Styrud, har bemött agerandet med att Donald Trump är speedad på grund av den medicinska behandlingen mot covid-19. 
Främst då av kortisonpreparatet han behandlats med mot inflammation i lungorna. 
Det är först då jag börjar förstå presidentens galenskap världen fått skåda de senaste dagarna. 
På 2000-talet behandlades även jag av ett likvärdigt kortisonpreparat. 
Jag blev mer eller mindre tokspeedad. 
Till grannarnas förskräckelse for jag ut i Täppan och klippte gräsmattan och syrenhäcken halv fem på morgonen. 
Jo, ni läste rätt. 
Klockan halv fem på morgonen! 
Hur galet som helst. 
Jag blev oerhört aktiv. 
Kopplade av med att hälla i mig whisky, något som annars inte var min likör, om Herrskapet förstår vad jag menar. 
Till slut fick jag kontakta min läkare på lungan vid Universitetssjukhuset i Lund. 
”Jag tror jag blivit galen av kortisonet. Vad göra?” 
”Du har säkert fått en för stor dos. Vi skär ner intaget.” 
Vi gjorde så. 
Jag blev åter normal. 
Någorlunda tyckte i alla fall hustrun. 
Donald Trump och jag. 
Lika som bär, skulle man kanske kunna säga. 
Hu, hemska tanke.

 

Inga kommentarer: