tisdag 27 oktober 2020

Tommy Körberg dödligt sjuk-humorn segervapnet

 Vi var många som skakades om av Tommy Körbergs livsöde i Hellenius hörna. 
Tommy berättade själv om hjärtoperationen med byte av två hjärtklaffar, samt streptokocker som tagit sig ner i själva hjärtmuskeln. 
Ingen liten operation. 
Det var en tärd Tommy Körberg som nyligen kommit hem från sjukhuset efter drygt tre månader. Han har min största respekt, att han ställde upp och berättade för David Hellenius och oss TV-tittare. 
Jag fastnade för att Körberg nämnde humorn i kampen för överleva. 
”Humorn är viktig,” betonade han. 
Det där känner jag igen. 
Humorn är ett vapen jag själv använt några gånger när himlens portar stått i vänteläge på vid gavel. 
Då gäller det att se det lustiga i en näst intill omöjlig situation. Tankarna är mörka. 
Ens humor blir bisarr. 
Då pratar vi om att verkligen fånga dagens timmar, minuter och sekunder. 
Aldrig, aldrig vika ner sig. 
Därför tror jag Tommy Körberg orkade med och besöka Hellenius hörna. 
Klä av sig offentligt i sitt sköra tillstånd. 
Jag själv har skrivit blogginlägg som jag vet många har läst. Då fungerar humorn som rena rama medicinen. 
Bra jobbat, Tommy Körberg. 
På tal om humor. 
Ikväll ska vi titta på programmet, Trump och komikerna, i TV4 klockan 21.00. En dokumentär gjord av Anders S Nilsson och Folke Rydén. 
Ett gott skratt förlänger livet. 
Heller hur Tommy Körberg?

 

Inga kommentarer: