torsdag 29 oktober 2020

Breaking News: Regeringen körde över Anders Tegnell

 

Jag kan inte släppa det. 
Tydligen är jag ensam om att uppmärksamma när regeringen med Stefan Löfven i spetsen, körde över allas vår älskade, Anders Tegnell. 
Det var den 22 oktober. 
Under dagen hade presskonferenserna om coronaviruset avlöst varandra. 
Det var den här dagen som statsministern meddelade, att nu var det slutfestat på krogar och nattklubbar. 
En annan stor sak var regeringens besked om lyfta 50 personer på evenemang till 300 åskådare. En lättnade suck hördes från idrottsrörelsen. 
TV4:as Efter fem tog upp släppet med Anders Tegnell. Programledaren, Anna Brolin, ställde en rak fråga till Tegnell. Varför just 300 personer? 
”Jag vet faktiskt inte. Den frågan får man ställa till dom som ligger bakom beslutet, regeringen,” svarade Anders Tegnell helt överraskande. 
Regeringen körde alltså helt frankt över sin berömda statsepidemiolog. 
Under dagen hade visserligen generaldirektören, Johan Carlson, från Folkhälsomyndigheten varit med på presskonferensen. Jag såg honom plötsligt som regeringens gisslan. 
Regeringen vek ner sig för trycket. Inte minst från idrottsrörelsen. 
Det var inte bra. 
Någon dag senare stängdes nämligen åter Skåne ner-från 300 tillbaka till 50. Fler regioner ligger i fas för samma negativa utveckling. 
Regeringen sköt sig själva i foten. 
Bilden här nedanför är från Efter fem i TV4 med Anna Brolin och Anders Tegnell. 
Min vinjettbild är en illustration. 
Inga träd tillåts växa till himlen.

 

Inga kommentarer: