Jag har roat mig sista
tiden med undersökande journalistik i den lilla skalan. Det är mer
än 10 000-mil från ett Watergate avslöjande, men ändå.
När
världen domineras av ett litet irriterande virus, satta jag
strålkastaren på två livsmedelstuber, berömda Kalles kaviar och
Colgates tandkrämstub.
Jag redovisade mina fynd i två blogginlägg.
Rätt kul, faktiskt.
Premiär klämde två nya fräscha tuberna.
Tandkrämen i plast och Kalles i en aluminiumförpackning. Det kom
varken ut tandkräm eller kaviar. Däremot luft och Kalles hårdare
skal som kraschade.
Jag är säker på att jag inte är ensam om att
ha känt sig blåst på en del av innehållet i dessa livsmedelstuber. Länkade över mina blogginlägg till Colgate och Kalles kaviar
(Orkla Food). Naturligtvis efterlyse jag ett besked från de båda
stora företagen. Det har jag fått nu.
Colgate skriver om den
pustande tandkrämstuben.
”Det ser ut som det är något galet med
den tuben.
Vi utför noggranna
kontroller så att produkten landar utan defekt hos våra
konsumenter, men ibland blir det ändå något som går fel. Vi ber
givetvis om ursäkt för detta.
Utredning pågår.”
Kalles kaviar skriver ett något mer fylligare
svar.
”En av anledningarna till att det kan bli luft i tuben är
att Kalles innehåller så hög halt av romkorn att smeten blir
kompakt. En annan orsak kan vara att tuberna packas stående. På
produktionslinjen har vi automatiska vågar som kontrollväger
tuberna och även manuella kontrollstationer där vikt och innehåll
i tuberna kontrolleras, men något har ej fungerat korrekt gällande
din tub!”
Det var det hela och som plåster på såret skickade
Colgate två tandkrämstuber. Kalle kaviar en värdecheck på 60
riksdaler. Se på fan-det lönar sig klaga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar