fredag 16 oktober 2020

Lomma konsument: Nästa tub till rakning-Kalles kaviar

 I måndags skrev jag om Colgates tandkrämstub som sjönk samman som en gammal mjölnarsäck, när jag premiär klämde på plasttuben. 
Ut kom endast ett piff och puff. 
Ingen tandkräm alls. 
Idag gjorde jag samma test med en tub Kalles kaviar i aluminium. 
Ut kom ingen kaviar alls. 
Trots jag tryckte till med tummen som for ner i botten på tuben. Det blev istället något av en kaviarkrasch. Allas vår älskade Kalle blev nästan vingklippt, av min hårdhänta hantering. Besynnerligt. 
Kände mig blåst av lintotten Kalle med sin kaviar. 
Varför måste då Kalles ligga i en aluminiumtub och inte som tandkrämen i en plasttub? 
Enligt information från tillverkaren, Orkla i Kungshamn, beror det på att kaviar inte tål luft. 
Jaha, nu vet vi det. 
Därför sa det varken piff eller puff utan blev till en aluminiumkrasch. 
Frågan kvarstår. 
Varför ska vi konsumenter acceptera bli blåsta på konfekten? Ja, säg det. 
Det är något lurt med mattuberna i våra butiker, sanna mina ord.
 

Inga kommentarer: