fredag 9 oktober 2020

Benedikte-månadens badnyfm i Lomma

 

Lommas badstränder ligger tämligen öde, så här års. 
Någon ute och går med hunden. 
Andra mastar av båten. 
En och annan med täckjacka promenerar stilla fram i vindbyar på 10 m/s. 
Så har vi då några få envetna morgonbadare som vägrar kasta in handduken i garderoben. 
En av dessa av hårdare virke är Lommabon, Benedikte, 60 år. ”Jag tar varje morgon mitt morgonbad vid T-bryggan. Det är helt underbart,” berättar Benedikte för mig som sitter väl påpälsad i min el-skooter. 
Det är ca 13 grader i luften. 
Vinden biter. 
Benedikte har med sig sin badtermometer. Den visar på 12 grader i Öresund. 
Det börjar bli bad endast för isbjörnar. Ja, så då Benedikte, förstås, som annars arbetar som undersköterska på BB (Kvinnokliniken) i Malmö. Det hör till hennes vardag och se små nya liv ploppa fram. 
Jag berättar då för Benedikte följande lilla rara historia. När jag kom till världen på Akademiska i Uppsala slog jag rekord med 63 cm i längd. 
”Va! Så långa babisar får vi inte se i Malmö,” säger hon och så skrattar vi gott. 
Jag och månadens badnyfm i Lomma som är en sällsam lättsam pratglad person. 
Tack för du ställde upp, Benedikte.
Du blev en härlig morgonkrydda.

 

Inga kommentarer: