onsdag 14 oktober 2020

Bröderna Larsson-urgrunden till dansbanden som SVT missade

 

På den här underbart gamla gulnande bilden ser ni Bröderna Larsson med sina instrument, fr.v. Martin, Oscar, Axel och Otto. Dessa glada spelmän är egentligen urgrunden till vad som sedan skulle bli Flamingokvintetten, Lasse Stefanz, Sven-Ingvars, Sten & Stanley samt tusentals andra dansband i Svea Rike. 
På Bröderna Larssons tid fanns ingen lead singer. Ingen sjöng, nämligen. Det hörde inte till. 
Det lirades i stället svensk folkmusik för glatta livet på dragspel, fiol och nyckelharpa. 
Lördagar spelades det upp till logdans, eller en vägkorsning som snabbt förvandlades till en grusig dansbana. Det var inte så noga. 
Hembränt flödade. 
Drängarna slogs med dåtidens stenhårda snusdosor. 
Mitt i allt virvlade dansen med rosiga pigor. Det var ett liv och kiv när kärleken kom till byn. 
Jag vet, för min mormor har tårfyllt berättat för mig, om en glömd svensk musikalisk historia. 
Bröderna Larsson var mycket populära. 
Min mormor fångade in Axel i brödraskaran som alltså är min morfar. 
Egentligen en helt underbar berättelse som äger sin egen historia. 
Inget av detta får ni reda på i kvällens första avsnitt i SVT om den svenska dansbandshistorien. Där brakar man direkt in i 1970-talet med Bert Karlsson som Mästertupp. 
Det är trist man packar samman en sådan här spännande musikhistoria utan känsla och finess. Något som ska städas bort i sex program. 
Bara jag hyllar Bröderna Larsson.
Morfar Axel som dog julaftonen 1943, var en hedersman.

 

Inga kommentarer: