söndag 1 november 2020

Så gick det till när James Bond kom till Malmö

Igår-lördag-nåddes vi av beskedet att Sean Connery gått till de sälla jaktmarkerna 90 år gammal. 
En legend som filmstjärna. 
Jag har tuggat mig igenom den ena nekrologen efter den andra. Alla journalister för unga minnas hur det egentligen gick till när Sean Connery blev James Bond för oss 40-talister. Dessa skribenter fanns inte ens då som spermier. 
Sean Connery blev James Bond för alltid för oss ungdomar våren 1963. Det var då den första Bondfilmen, Agent 007-med rätt att döda, helt anonymt gick upp på Victoriabiografen på Södra Förstadsgatan i Malmö. 
Biografen Victoria, en av Malmös första biografer, fick på den tiden hållas med slasket. 
De riktigt stora filmerna premiärvisades i Malmö företrädesvis på Royal, Palladium, eller Scania. Capitol fick ofta vilda västernfilmerna. 
Så det var en tung början för James Bond i Malmö. Vi ungdomar visste inte heller ett vitten om den här agenten. 
Jag har min kompis Leif som fortfarande är min polare sedan mer än 60 år, beslutade oss för syna den där märkliga agenten närmare i sömmarna. 
Vi kommer fortfarande ihåg biobesöket glasklart. 
”Ja, det glömmer man aldrig. Vilken stark upplevelse. Det var helt otroligt. Vilken film. Den första actionrullen. Vi hade aldrig sett något liknande tidigare. Inte ens nära,” minns Leif 57 år senare och börjar berätta handlingen i filmen. 
James Bond i Sean Connery skepnad besegrade oss ungdomar i Malmö. 
För alltid, skulle det visa sig. 
Resten är klassisk Bondhistoria. 
Tack för du gav oss James Bond på filmduken, Sean Connery. Du är bäst. 
Jag kunde inte låta bli lägga in en äldre (nåja) bild på mig och Leif tillsammans med James Bond. 
Äntligen har vi hamnat rätt. 
Det tycker inte våra fruar, sedan mer än 50 år, men ändå.


 


 

Inga kommentarer: