onsdag 11 november 2020

Maria-novembers badnymf i Lomma



Det här är Maria. 
Utan minsta tvekan hoppar hon i Öresunds 9-gradiga badvatten. Annars är det en helt vanlig dag i november med covid-19 som hotfull skugga över Lommabukten. 
Vinden narig. 
Himlen blyfärgad. 
Långt i norr anar vi vintern. 
Då är det allt tur att Maria har mössa på sig, när hon hoppar i plurret. 
”Det var kallt men friskt,” säger hon efter badet till mig. 
Rättar till mössan. 
Småhuttrar på T-bryggan i Lomma. 
Nej, jag hade aldrig träffat Maria förr i mitt spännande liv. Jag upptäckte en ensam kvinna vandra ut på T-bryggan. Badsäsongen är som sagt var ett minne blott. 
Kanske ändå? 
Så jag körde ut på bryggan med min el-scooter. Jag presenterade mig. Undrade om hon ville bli månadens badflicka på bloggen. Inga problem. 
Maria klädde av sig, satte på sig mössan och hoppade i det inte alls inbjudande badvattnet i Öresund. 
Visst blir man imponerad, men så är Lommabon Maria inte vem som helst. 
Tidigare var hon polis. 
Numera driver hon det egna företaget, Havsgymmet i Lomma. Välutbildad licensierad International Surf Association SUP instruktör (steg 1) samt licencierad SUPfitness instruktör (Paddlefit steg 1 och 2). 
Ni har säkert sett den senaste flugan med stå på en bräda och paddla fridsamt framåt. 
Så visst är Maria van med vatten. 
Dock inte kylskåpskall. 
Tummen upp för det!

 

Inga kommentarer: