fredag 6 november 2020

Lommareflektion: ”Amerikanska valet gör mig spyfärdig”

 

Vi tålmodiga människor har kämpat med coronan i över åtta månader. 
På det får vi då den amerikanska presidentvalet med stök och bök från narren Donald Trump. 
Sleepy Joe ser ovanligt pigg ut, om man nu vill vara snäll. Han visar gärna upp sitt spänstiga 78-åriga steg upp till talartribunen. 
Resultatet verkar vara skrivit i helvetet. 
Våra svenska tv-kanaler satsade stort. TV4 körde dygnet runt. Experter på amerikanska val stod som spön i backen. Det pratades i timmar som blev till ett dygn.
De utsända reportrarna till USA slet som djur till ingen nytta. Till slut blev allting en omtuggad meny. 
Röster räknades men inga besked vem som skulle bli Amerikans nästa president. 
Då släckte våra tv-kanaler ner. 
Spyfärdiga. 
I fortsättningen får det lååångdragna amerikanska valet normal nyhetsbevakning. 
För slippa abstinensbesvär, slog jag mig idag ner några timmar med CNN. 
Det var som gå rakt in i elden. 
Maken till siffror som blev ännu fler siffror, kurvor hit och dit, kartor på längden och tvären, experterna klättrade på varandra, kombinerat med analyser på analyser med gubbar som ett pärlband. 
Rutan fylldes som en färgsprakande galen cirkusföreställning. Jag satt där korkad som en vettlös människa kallade mig på Facebook. 
Något resultat? 
Nä. 
Tänk när tekniken ger oss rullande-löpande röstsiffror? Då först blir det spännande på riktigt. 
Sätter en slant på Joe Biden. 
Målfoto.
Trött på en galen president. 
Till slut blev även jag spyfärdig. 
Var är hinken?

 

Inga kommentarer: