måndag 30 november 2020

Lommavinter: Köra el-scooter rena rama Nordpolen

Så tog då myset slut. 
Till vänster på bilden är jag behagligt sommarklädd. Det är super fräsa omkring i byn i topphastigheten 10 km/tim. Oftast nöjer jag mig med mindre än så. Njuter för fullt i sköldpaddsfart. 
På stränderna coronaträngs glada stojande glasslickande barn och badande medborgare. Jag sitter coronasäker på min el-scooter. 
I farten snappar jag upp en och annan nyhet som gör både bloggen och Lommaborna glada. 
Livet är faktiskt gemytligt. 
Så kommer vintern med sina minusgrader. Igår-söndag-klockan 21:00 föll första snön över Lomma. 
Bilden här ovanför till höger sitter jag inpackad i vinterutrustning. 
För nu stundar bistra tider. 
Om du promenerar, springer eller cyklar håller du ångan uppe som skänker kroppen värme. På en el-scooter sitter du absolut stilla. 
Rör inte en fena. 
Ganska snabbt känns det som om du sitter limmad i en frysbox. Rena rama Nordpolen, faktiskt. 
Satan så kallt det blir. 
Vinterkylan biter sig in obönhörligen rakt igenom dina förstärkta vinterkläder. 
Inget hjälper. 
Du är förlorad. 
Det påminner mig om hockeymatcherna på utomhusrinken med Malmö FF på 1950-talet. Fötterna kändes som isklumpar i gummistövlarna. 
Nej, jag längtar till sommaren: först ska coronajulen fixas, sedan vaccinet. 
Tack för kaffet som Sven Melander brukade säga.

 

Inga kommentarer: