söndag 21 mars 2021

Exklusivt: MFF-legendaren Krister Kristensson från sjukhusbädden om stoppa Zlatan på planen-sparka av honom benet!

 

På bilden två glada gossar leker med världens bästa leksak: fotbollen. Platsen den stora gräsplanen på Ellstorp i Malmö. Där växte gossarna upp tillsammans. Båda med ljusblåa hjärtan. 
Mittbacken Krister Kristensson med rekordartad meritlista i Malmö FF, toppad med 6 SM-guld, otaliga landskamper m m. 
Gossen till höger på bilden är Rockbäck själv. Fick nöja mig med bli skolmästare i Malmöfotbollen 1961. I Rörsjöskolans stolta framgångsrika lag. Även jag som mittback eller centerhalv som det hette på den tiden. 
Krister brottades då-1961-för Ellstorpsklubben, Sparta. Det var tider det, kära vänner. 
Genom åren har vi haft sporadiska kontakter. Minns när jag ringde honom inför fotbolls-VM i Mexico 1970. Sverige kvalat in med Orvar Bergmark som förbundskapten. Krister Kristensson med i det svenska laget. Jag tämligen nybakad journalist på en lokaltidning. Jo, det blev en story. 
I veckan-51 år senare ringde jag Krister igen. Till min förvåning låg han på sjukhuset i Malmö. 
”Jag har precis blivit opererad för njursten,” berättar Krister för mig. Det kan inte vara sant, men är alldeles sant. 
Denna fotbollsplanens stålman, stenhård, oöm och en skräck för många motståndare i allsvenskan, däckad. 
Igen. 
Det började våren 2019. Krister och hustrun semestrade i Sydafrika. Krister slog i en tå. 
Infektion. 
Kallbrand. 
Tån fick knipsas av hemma i Sverige. 
En lång sjukhusresa med den förbannade infektion tog sin början. Ut och in och utmärkt hemsjukvård hemma i Höllviken. 
Den 5 maj 2020 amputerades halva ena benet. En lång rehab tog vid. Infektionen vägrade vika ner sig. 
På det njursten som nu opererats bort. 
Krister Kristensson 78 år låter klart tagen av livets helvete när vi pratas vid. Minns honom från barndomens Ellstorp. 
Väldigt snäll och omtänksam. Kanongrabb, helt enkelt. 
Givetvis pratade vi också fotboll. Krister är som jag oroliga över MFF:s kraschlandning i försäsongens träningsmatcher. 
”Det håller aldrig och röra runt för mycket med laget. Det funkar inte köra in för många unga spelare samtidigt som gjorts nu,” säger Krister Kristensson med hetta, så jag är rädd febern stiger. 
Hjärtat för MFF är det då inget fel på. 
Vi avrundar med en omgång Zlatan Ibrahimovic som nu återvänt till det svenska landslaget. 
”Jag har sett alla Milans matcher. Zlatan har varit fantastisk. Vilken fysik han har i den åldern,” säger Krister och parera min fråga, hur han skulle plocka ner Zlatan Ibrahimovic: 
”Det går inte stoppa Zlatan. Då får man sparka av honom benet,” säger MFF-hårdingen, Krister Kristensson, och så skrattar vi rått och gott. 
Hårda killar dansar inte, liksom. (texten fortsätter efter bilden)
 
Efter min intervju fick Krister komma hem till hustrun Lilian i Höllviken i fredags. Texten skrevs före söndagens träningsmatch, MFF-Örebro SK. Krister Kristensson har godkänt texten. Vinjettbilden är tagen av en annan klassiker, pressfotograf Staffan Johansson på Kvällsposten, i början av 1980-talet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var trevligt att läsa din berättelse, själv bodde jag visserligen på Östervärnsgata men var dagligen på attle och spelade fotboll, gick på Rörsjöskolan och vi blev skolmästare, vi spelade vår finalmatch som förmatch till MFF , och vann MFF o Arbetets cup. Vi spelade i lånade tröjor på Limhamnfältet utan någon ledafe, vi var ju alla i stort från elfstorp , men i finalen hade skolan köpt in tröjor och en lärare var ledare, kommer ej i håg slutresultat men vet att trots jag gjort mål i alla matcher så var det Bengt Fröld som gjord finalmål.
Halva ordinarie MFF laget spelare var alltid på Limhamnsfältet och såg vara matcher , de hade alltid kanelbullar till oss, om det var Valle Ek, Stellan eller Kjell Rosen som jobbade på bageri vet jag ej men de kom för Bengt Fröjd som på något vis genom hans far kände dem.
Jag har många trevliga minnen frå dessa år, ensam i klassen som var med i laget. Vilka tider.

Anonym sa...

Ovan skrivet av Sten Hansson i dag 83 år.

Calle Rockbäcks BLOGG sa...

Härligt att läsa. 1961 spelade jag också med Rörsjöskolan. Vi vann också och blev Malmömästare för folkskolor. Vi slog Kronoborgsskolan i finalen. Med spelade också Staffan Tapper och Kjell Roséns påg. Minns att vi inte fick ens en läsk efter segern med 2-1.