måndag 29 mars 2021

Memoarflik: Motocrossföraren Bengt Åberg vann SM med tre revben av-jag är inte bitter

 

Idag på förmiddagen kom jag tänka på motocrossföraren Bengt Åberg. 
Bengt avled 76 år den 6 mars i år. 
Frid över hans minne. 
Efterlämnade en diger meritlista. Bland alla SM-guld fanns även världsmästartitlar i 500cc-klassen. Det var på den tiden motocross var en stor sport i Sverige. 
Bengt var en mycket skicklig motocrossförare. Dessutom otroligt tuff i sin körstil. 
Sedan var det det här med tre revben av. 
På Lomma Vårdcentral idag konstaterade läkaren att jag har ett revben av. En olyckshändelse i mitt hem. 
Det känns, vill jag lova. 
Mycket talar för att även en sena är av i vänster axel. Det gör också ont. 
Fattas bara.
I värsta fall operation. 
Fast jag är inte bitter. 
Det var då jag berättade för läkaren om Bengt Åberg. Han säkrade en av sina SM-titlar under 1970-talet. Jag var på plats som reporter. 
Efter tävlingen träffade jag Bengt. Han hade kränkt av sig sin leriga tävlingsdräkt. Stod med bar överkropp och halsade en läsk som man gjorde på den tiden. 
Bengt Åberg stenhårt mumielindad på delar av överkroppen. ”Körde du omkull,” frågade jag förvånat. 
”Nej, jag föll i trappen hemma i veckan. Tre revben gick av,” svarade Bengt mig lika lugnt som man hämtar mjölk i ladugården. 
”Du körde alltså två stentuffa lopp i motocross med tre revben av?” 
”Ja, vad skulle jag göra. Jag var tvungen köra om jag skulle vinna SM-titeln.” 
”Det måste gjort ont,” sa jag något förvirrat. 
”Det kan du ge dig fan på,” svarade Bengt och hojtade efter ännu en läsk. 
Människan kör alltså två tuffa hit. 
I motocross. 
Hoppar och far, kränger och slänger, studsar och flyger. Med tre revben av! 
”Otroligt,” sa min läkare på Lomma Vårdcentral om min berättelse. 
Nej, jag är inte bitter. 
Nöjer mig gärna med enbart ett revben som är av. Det är tufft nog ta sig ur sängen.
Jag säger som Tony Rickardsson. Flera hjärnskakningar, spräckta ryggkotor och brutna ben bakom sig i karriären
"Det är bara till och gasa."



 

Inga kommentarer: