torsdag 25 mars 2021

Grattis alla äldre i Lomma-fritt fram för Astra Zenecas vaccin

 

Rätt så talande illustration från Lommas hamninlopp. 
Klockan 14.00 satt jag med ryggen åt mig själv. Tittade bort mot Öresund. 
På andra sidan Danmark som precis meddelat fortsatt stopp för Astra Zenecas vaccin. 
Rätt dystert besked. 
Faktiskt. 
Klockan 14.30 meddelade vår egen vaccinmästare, Anders Tegnell. FHM gett fritt fram för Astra Zenecas vaccin åt oss äldre personer. 
Jag vände ryggen åt Danmark. 
Det kändes faktiskt klart mycket bättre. 
Danmark må sälja sprit i sina livsmedelsbutiker, men väljer att inte spruta sina medborgare med AZ. 
Ack, sicket helvete. 
Dagens besked innebär att Lommas Vårdcentral åter kan förbereda vaccination av 76 till 84-åringar. En grupp på ca 900 personer. 
Snart kan det vara min tur som blivande 75-åring. I min grupp är vi ca 520 personer (65-75 år).
Här vill jag lägga in en broms. 
Titta på vinjettbilden. Bilden av mig till höger. 
Inte fan ser jag allt för glad ut. 
Vaccinet är en soppa med allt för många kockar. Vem vet vad för besked som kommer nästa vecka? 
Ingen. 
Inte ens vaccinmästaren Anders Tegnell. 
Region Skåne skriver i alla fall följande på sin hemsida: 
”Med tanke på den begränsade vaccintillgången kommer gruppen 65 år och äldre fortsatt att prioriteras.” 
Heja Sverige!
Skål Danmark!

 

Inga kommentarer: