tisdag 23 mars 2021

Lomma om slipsmodet: Gokvälls Beppe Starbrink trådsmala slips-modefluga tillbaka efter 60 år!

 

Plötsligt stod han där i min TV-ruta. Beppe Starbrink med det senaste i slipsväg. 
En trådsmal slips. 
Det är inte alls länge sedan slipsens mode var en bred våffla, dinglande under männens hakor. 
Jag stirrade förhäxat som den modeidiot jag är på Beppes slips. Det är 60 år senast det begav sig med trådsmala slipsar som högsta mode. 
Inte nog med det. (texten fortsätter efter bilden)

I en riksdagsdebatt under förra veckan, stod plötsligt KD-ledaren, Ebba Busch, och viftade med något som påminde om en trådsmal slips. 
Motkombattanten, Stefan Löfven, hängde inte riktigt med i slipsmodet med en klart bredare vinröd slips. Nu insåg jag att något var på gång. 
Först Beppe med sin trådsmala slips, sedan Ebba på det. Det blev till att bläddra i mitt eget slipsstall i garderoben. 
Jo, där var den. 
Min egen trådsmala slips 60 år gammal. 
Lila till färgen, minsann. 
Högsta mode på 1960-talet. 
Det var på den tiden man moderiktig gick ut och dansade på Club 54, Amiralen och Erikslust i Malmö. Svidad i glencheck kostym, lila trådsmal slips, lila näsduk i bröstfickan samt (naturligtvis) lila strumpor. 
Flickorna smälte som vax uti min famn. 
Nej, så väl var det inte. 
Trots min lila moderiktiga slips för 60 år sedan. 
Aldrig får man vara glad.
Slipsen i alla fall lång som en orm.

 
 
 

1 kommentar:

Unknown sa...

På Ambassadör funkade med skosnöre som slips för att komma in!