lördag 6 mars 2021

Snart 90-åriga Lommaparet Börje och Ulla överlevde covid-19!

 

Kärleken kommer och kärleken går,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.

Det är början av poeten Nils Ferlins kärleksdikt, Folkviseton. Bättre än så, kan inte en text om Börje och Ullas 63 år långa äktenskap inledas. 
Börje fyller 90 år till sommaren. Ulla har i år fyllt 89 år. En respektabel ålder. Självklart har de sina krämpor. 
Ulla fick en stroke för fyra år sedan. Fast i december förra året kunde deras liv tillsammans tagit slut. 
Båda insjuknade i covid-19. En absolut livsfarlig sjukdom i deras höga ålder. 9063 döda i åldersspannet 80-och 90-plus, visade FHM siffror i morse. ”Det var hemskt. Vi blev jättesjuka. Någon jul blev det inte. Vi var utslagna,” berättar Ulla för mig. 
Paret bor i en egen lägenhet vid dammarna. En bit bort från det brusande Öresund i centrala Lomma. (texten fortsätter efter bilden)

För snart 11 år sedan skrev jag om Börje på bloggen. Efter 40 år som uppskattad filare, var Börje den siste arbetaren som 1987 lämnade nedlagda Kockums varv i Malmö. 
Vi fann Kockumshjälmen i deras förråd. 
I en svampkorg. 
Börje satte på sig den. Jag tog bilden. På sitt vis en historisk bild. 
Det var då det. 
I julas kunde deras liv tagit slut. Coronaviruset är något man definitivt bör undvika i deras höga ålder. 
Paret överlevde, men bär fortfarande på sviter efter den hemska sjukdomen. ”Nej, vi vet inte hur vi smittats. Möjligen tog Börje med sig den hem, när han varit ute med sin rollator i samhället. Vi testades och hade fått covid-19, ” fortsätter Ulla, sin berättelse för mig. 
Nu har de också blivit vaccinerade. Även om Ulla endast tålde en spruta.
1958 gifte sig paret i Västra Skrävlinge kyrka i Malmö. 
Kärleken är så förunderligt stark, kuvas av intet i världen, skriver Nils Ferlin vidare i sin kärleksdikt. 
Det stämmer verkligen på Ulla och Börje. Covid-19 tog aldrig paret. De överlevde. 
Bättre än så kan inte min berättelse sluta.

 
 

Inga kommentarer: