måndag 22 mars 2021

Lommasommaren covid-19: Är kyrkkaffet det roligaste vi har se fram emot?

 

Himmelskt gott dessutom. Står så på kaffepaketet.
Kaffeslurken i digital form. 
Frågan måste ställas efter över ett år i karantän. Blir det inte roligare än så här i sommar?
Det klassiska kyrkkaffet har nämligen fått en renässans. Serveras numera online. Given kraft åt vacklande knän som det står i bibeln. 
Förra sommarens festligheter i Lomma med Dansveckorna och Lommafesten fick ställas in. 
Visserligen förvandlades Lommafesten till en digital historia i höstas. Kändes inte riktigt hemma. 
Årets festligheter i den sköna Lommasommaren hänger minst sagt på gärdsgården. 
Dansveckorna har fastnat i coronan som bygget av Amfiteatern. Själva navet för de framtida Dansveckorna. 
Det stora slagnumret Lommafesten i slutet av maj, ser också ut köra fast i coronasmeten. 
Enligt dagens notering får endast 8 personer samlas. Bortsett från förvirrande demonstrationer som ställer polisen på pottkanten. 
Arrangörer av alla möjliga festivaler, sammankomster och andra publikdragare kvider i sin olycka. Ivrigast har Håkan Sjöstrand Svenska Fotbollförbundet varit. 
Människan har under ett års tid försökt trolla bort Folkhälsomyndigheten. 
Till vad nytta då? 
Även Sjöstrand sitter fast i det digitala kyrkkaffet. 
Nej, jag ser ingen ljusning. 
För dagen, i alla fall. 
Låter jag dyster? 
Kör för det. 
Nu går jag i all min ensamhet och tar mig lite kyrkkaffe. Det är det som är det fina med kyrkkaffe. 
Det krävs ingen publik. 
Inte ens sju sorters kakor. 
Och Gud sade: Varde ljus, och det vart ljus. (Mosebok 1:3). Kopp på er, Gott Folk.

 

Inga kommentarer: