torsdag 20 augusti 2020

Memoarflik: Så sammanförde jag Malmös två sporthövdingar-Hans Cavalli-Björkman och Percy Nilsson

I morse satt jag vid mitt köksbord och läste Sydsvenskans familjesidor som ägnades helt åt MFF-ikonen, Hans Cavalli-Björkman, som avlidit 92 år gammal. Till Erik Magnussons förtjänstfulla artikel fanns med en bild-se här ovanför-från 1990. Det första klassiska mötet mellan de två Malmö giganterna, Cavalli-Björkman och Percy Nilsson. Då klack det till i mig. Satte nästan morgonkaffet i vrångstrupen. 
Min minnesbank började tugga fram fragment från ett annat liv i en annan tid. Det var nämligen jag som lyckades sammanföra de två tunga profilerna i Malmös sportvärld: bankmannen, Hans Cavalli-Björkman från fotbollen MFF, och byggmästaren, Percy Nilsson, från hockeyns MIF, som 1996 skulle bli Malmö Redhawks. 
Så här gick det till. (texten fortsätter efter bilden)
Min artikel efter mötet slogs upp stort i den märkliga tidningshybriden, iDAG, sammanslagningen mellan Kvällsposten-GT. 
Lätt var det inte, få till ett möte. Med Percy Nilsson, då 46 år, inga som helst problem. Han sa ja direkt. 
Malmöhockeyn red på en enorm framgångsvåg publikmässigt. 
Störst i stan. 
Värre var det med, Hans Cavalli-Björkman (då 61 år). Han såg definitivt ingen vits med ett sådan möte. 
MFF kämpade på med vansinnigt små publiksiffror. Mot Djurgården kom knappa 2000 åskådare. 
Cavalli-Björkman ville absolut inte uppfattas som lillebror i Malmös sportvärld. Han var Kungen. 
Basta, Rockbäck! 
Visserligen med en kungakrona som började glida ner, men ändå. Till slut efter mycket tjat från min sida, gav Cavalli med sig. 
Han gick till och med på bilden här ovanför med det unika flaggspelet mellan de båda tungviktarna på Malmö Stadions gräsmatta. 
Jodå, det blev ett mycket lyckat möte på Kulan, MFF:s klubbhus. 
Och uppmärksammat. 
Faktum är att de båda starka personligheterna trivdes gott i varandras sällskap. Cavalli sjönk allt längre ner i soffan.
Vidgade vyor slogs upp.
Egentligen var de av samma skrot och korn, när det gällde synen på pengar inom idrotten. Utom en sak. 
Satsningen. 
Cavalli-Björkman klart mer försiktigare än Nilsson som öste på. Däremot lovade Cavalli nästan pengar från spelarförsäljning till Percys framtida arenabygge.
Jag dricker upp sista skvätten kaffe. 
Viker ihop Sydsvenskan. 
Sänder en tanke till Bosse Nilsson som tog de fina unika bilderna. Letar sedan upp den gulnande artikeln. 
Idag 30 år senare, är det Malmö FF som har den stora publiken och plånboken. Malmö Redhawks kämpar på med klart mindre medel. Fast Percy Nilsson, 77 år, finns fortfarande kvar på banan. 
Nu med egen arena.
Utan pengar från MFF.
Så vad vet vi om framtiden? 
Hans Cavalli-Björkman har däremot spelat färdigt. 
Jag sänder honom mina tankar. 
Han var alltid en frisk fläkt att träffa. 
Vila i frid.

Inga kommentarer: