onsdag 19 augusti 2020

Munskydd-från min utsiktspost i Lomma

Svea Rike har begåvats med en ny smittskyddsexpert, nämligen Sverigedemokraternas partiledare, Jimmie Åkesson. 
”Jag tycker man bör ha munskydd, när man inte kan hålla avstånd,” sa alltså landets senaste smittskyddsexpert, Jimmie Åkesson, under måndagen. Socialdemokraterna svarade upp direkt. 
”I Sverige tar inte partierna medicinska beslut. Det gör expertmyndigheterna.” Övriga partiledare följer samma linje. 
Utom då förstås Jimmie Åkesson. 
Det är oroande. 
Politikerna ska hålla tassarna borta från det där förbannade viruset. Risken för galenskap i kubik är annars stor. 
Jimmie Åkessons medicinska kunskaper är naturligtvis lika grunda som dina och mina. Han jagar billiga politiska poänger. 
Folkhälsomyndigheten har kunskaperna. Vi måste helt enkelt lita på dessa välutbildade experter. 
”Att hålla avstånd är mycket viktigare än att bära ansiktsmasker,” har Anders Tegnell upprepat åtskilliga gånger. 
Jag slog en signal till en nära bekant som arbetat som operationssköterska i 40 år. Munskydd ett viktigt arbetsredskap. 
”Jag ser folk som låter munskyddet åka upp och ner. Lite hur som helst. Det hjälper inget alls. Vissa täcker inte ens över näsan. Hur tokigt som helst. Och man tar aldrig i munskyddet. Måste slängas efter används en gång. Tegnell har helt rätt. Det är viktigare hålla avståndet.” förklarar hen för mig. 
Med andra ord. 
Munskydd är inget man lägger på hatthyllan och tar på sig gång efter annan när man går ut. Ett tidigare använt munskydd är som torka sig med använt toapapper som en kirurg sa till min operationssköterska en gång i tiden. 
Galenskap i kubik. 
Tänk på det, Jimmie Åkesson.

Inga kommentarer: