torsdag 27 augusti 2020

Prinsessan Madeleine gravid-blev en pudel

I kväll-torsdag-visar SVT1 första avsnittet av dokumentären, Den överlägsne journalisten. Det handlar om min favoritjournalist, Jan Guillous bravader inom mitt skrå. Tyvärr är inte dokumentären i samma klass som Guillous journalistik. Vi får en resa i ett hopkok av Mästarens pennfäktande inom branschen sedan 1960-talet. Allt tidigare känt och redovisats. Tyvärr inget nytt under solen. 
Ett helt annat kaliber visar, Hänt Extra, upp i ett augustinummer. Utan darra på manschetten kör skvallertidningen ut storyn om prinsessan Madeleines oväntade gravidbesked. Hela ettan ges stort utrymme-se bilden här ovanför. 
Nyfiken som jag är bläddrar jag raskt fram till artikeln inne i tidningen. Hänt Extra hänvisar också till Svensk Damtidning i sin formidabla journalistiska undersökning om den kungliga graviditeten. 
Ett tungt scoop väntar på få sina läsare. 
Yrkesskadad som jag är, läser jag febrigt texten. 
Det visar sig att Madde-kallas så av vännerna-graviditet slutade med en pudel.
Av blandras. 
En dröm gått i uppfyllelse för familjen, klämde Hänt till med.
En vovve!
Jo, ni läste rätt.
En vovve! 
Prinsessan Madeleine gravidetet blev alltså en pudel.
Inte ens Jan Guillou hade kunnat fått till det bättre eller sämre. Han kallar det säkert som jag för rötmånadsjournalistik. 
Undersökande journalistik salighetens år 2020 som nästan knäckte pandemin. 
Du milde min tid.
Ja, oväntat var det allt.
Teddy heter vovven. 
Om någon undrar. 
Fotnot: Bilden här nedanför är en illustration. En mix mellan en Yorkshire terrier och en pudel.

Inga kommentarer: