lördag 29 augusti 2020

Sverige sprängs och brinner-rensas brunn i Lomma

Under min vanliga runda genom Lomma, hamnade jag nere vid det lilla pittoreska Hamnkontoret vid Höje å. 
Eller som en förtjusande kvinna ropade till mig: 
”Kör du ronden?” 
Dricka brunn, har vi hört talas om. 
Gamla tiders Spa. 
Rensa brunn, däremot, är något helt annat. 
Det var precis vad Lommapågarna, Elias och Anders, höll på med nere vid just Hamnkontoret. Det hade blivit stopp i röret. 
Hamnkaptenen, Lars, riskerade bli blöt om fötterna. Då ryckte Anders ut med sin båtmotor, slang, skruvmejsel och annat. 
Det blev ett rantafej. 
Rena rama vänliga veckan i Lomma. (texten fortsätter efter bilderna)
Vänliga veckan var det verkligen inte, när jag i natt gick upp för kolla in världsläget. 
I Sverige. 
Allt tjat om covid-19 som bortblåst. 
Sverige sprängdes och brann. 
Några av de dramatiska rubrikerna kan ni se här ovanför. 
Koranbränningen jävligt korkat. 
Upploppet i Malmö fick genomslag i det dramatiska nyhetsläget. Något genomslag fick varken en explosion i Kristianstad, eller att en Molotovcocktail kastades mot polishusets entré i Laholm. 
Numera vardag i Sverige. 
Men lilla Laholm? 
Ett maskerat ungdomsgäng attackerar ortens polishus. 
Och ingen verkar bry sig. 
Vart är vi på väg? 
Skrämmande. 
Nej, då lutar jag mig hellre mot Anders och Elias med sin fredliga båtmotor. Vänliga veckan bara Lomma har. 
Hur länge då?

Inga kommentarer: