lördag 22 augusti 2020

Historisk TV-sänd konfirmation i coronatider-nattvarden i Lommas kyrka tak

Taket i Lommas kyrka påminde i TV om, tja, en madrass? 
Först fick vi vara med om när konfirmanderna fick nattvarden. 
Vinet gått bort på grund av covid-19. De 14 konfirmanderna fick däremot var sitt oblat. Madrassbilden av kyrktaket bjöds vi TV-tittare på under tiden närvarande föräldrar bjöds in till nattvarden. 
Svenska Kyrkan håller nämligen stenhårt på 50-regeln. (texten fortsätter efter bilden)
Far-och morföräldrar fick så vackert stanna hemma. 
Även så syskon till konfirmanderna. 
Däremot kunde vi följa dagens konfirmation i streamad-TV. 
Det gick bra det också.
Bilden av taket satte sig. 
Den försigkomne kunde hemma hälla upp ett glas vin till nattvarden i kyrkans tak i Lomma. Något annorlunda kan tyckas. 
Något annorlunda var också prästens avslutningsvisa, Alltid på väg, till eget gitarrspel. Stämningsfullt. 
Lämpligt farväl till sina konfirmander: 
”Jag är alltid på väg mot en avlägsen destination 
Bortom det man kallar tid och rum 
Detta mål ger mig mod, ger mig kraft och inspiration 
Att möta det år som jag nu har framför mig”

Inga kommentarer: