tisdag 11 augusti 2020

Fjärilsbingo har kommit till Lomma

Bingon kom till Sverige 1961. Först ut blev Gunnarstorps IF, Bjuvs kommun. Det visste jag inte. 
Däremot visste jag att HIF:s legendariska målvakt, Kalle Svensson, avslutade sin karriär med att spela center i Gunnarstorps IF. 
Numera är bingon något av en folkrörelse med Bingolotto i spets. Fjärilsbingo är i alla fall för min egen del en helt ny företeelse. 
Min förtjusande grannfru äger inte bara en skarp tunga utan även gröna fingrar. Hennes fjärilsblomma i Täppan växer med raketfart. 
Jag följer fascinerat utvecklingen. 
Gillar fjärilar. 
Varnade henne för inte släppa ut maken nattetid i Täppan. De flesta fjärilar är nämligen nattfjärilar. 
Ett rätt tradigt skämt, men det är så jag är. 
I boken, Nordens fjärilar och Svensk dagfjärilsövervakning, listas nio fjärilsarter som kan lockas till Täppan. Jag fann också en bingobricka med de nio arterna-se vinjettbilden. Så nu spelar vi fjärilsbingo. 
Redan har två rutor kryssats, nämligen Påfågelsöga-översta bilden här nedanför-samt den undre bilden med en hel skock Nässelfjärilar.
Nu verkar det också som om vi kommer utmanas i fjärilsbingo. 
Dalby vill ge Lomma en match.
Vi får se.
Hur som helst.
Det är ett lysande stillsamt tidsfördriv, så här i coronatider: 
Fjäriln vingad syns på Haga, 
Mellan dimmors frost och dun, 
Sig sitt gröna skjul tillaga 
Minsta kräk i kärr och syra, 
Nyss af Solens värma väckt, 
Til en ny högtidlig yra 
Eldas vid Zephirens flägt. 
(konstig text, men det var så Bellman skrev i Fredmans sånger)

Inga kommentarer: