tisdag 4 augusti 2020

Familjen Sjöfarare i Lomma-Sydsvenskan vaknade efter 5 dagar

Först idag-tisdag-vaknade Sydsvenskan med ett uppslag om familjens dramatiska seglat. I röda rappet som blev till sena röda rappet, skickade tidningen ut det rutinerade reportageteamet, Kalle Kniivilä (text) och Ingemar D Kristiansen (foto), till Lomma för träffa familjen Thornblad. 
Redan i fredags skrev jag om familjen på bloggen. 
Radio P4 Malmöhus hade också samma dag ett långt inslag, där mamma Linnéa och pappa Anders intervjuades. 
Det borde inte Sydsvenskan missat.
Det gjorde man.
Totalt.
I lördags vid den storslagna ankomsten till hemmahamnen i Lomma, trodde jag min nöt, att Sydsvenskan skulle vara på plats. 
Så icke. 
Tidningen sov. 
Tala om nyhetsmiss.
En stark lokal nyhet. 
Nej, det var bättre på Anders Sandströms tid. 
Hösten 2011 skrev jag på bloggen om Sydsvenskans besparingsplaner på 100 miljoner. 80 journalister avskedas. 
Den lysande reportern, Anders Sandström, som varit öronmärkt för Lommabevakning placerades om. 
Sydsvenskan dagliga bevakning av Lomma kommun gick upp i rök. Samma väg gick min kontakt med Sydsvenskan. 
Trist men sant. 
Anders och jag hade ett givande umgänge. 
Numera är det den rutinerade reportern, Mats Amnell, som gör en viss utryckning till kommunen. 
Honom känner jag inte alls. 
Obefintlig kontakt. 
Jag finns inte ens till. 
Idag-tisdag-har Amnell skrivit om trygghetsvärdarna i Lomma. 
Tog rygg på Filip Åkerberg. 
Däremot missade reportern, att Filip Åkerberg också är Mr Folkets Hus i byn. Filips arbete med teaterföreställningar, möten och tusen och en sak, är något alldeles enastående. Den typen av mänsklig dynamo bör vi vara rädda om. 
Heja Filip!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej. Sent om sider läser jag ovanstående inlägg. Du är så klart alltid välkommen att ta kontakt och komma med tips på lokala händelser som kan bevakas.
Filips engagemang i Folketshusföreningen har vi uppmärksammat vid olika tillfällen:

Mvh: Mats amnell

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-10/han-vackte-liv-i-ett-slumrande-hus

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-08/kulturfixare-trotta-pa-grus-och-slitna-hus--drommer-om-lummig-folkpark

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-24/redo-for-svangom--men-hogklackade-varnas