onsdag 5 augusti 2020

VARNING-dina fingeravtryck kan spåras på nätet

Det var bättre på Sherlock Holmes tid. 
Han spanade efter fingeravtryck med ett förstoringsglas. Det störde ingen, mer än möjligtvis förövaren. 
Idag-onsdag-råkade jag ut för något på nätet som jag aldrig tidigare upplevt. Då ska ni veta att jag härjat runt på Internet sedan mer än 20 år tillbaka. Det kan också vara så, att den där envetna pandemin börjar gå oss på hjärnan. 
Jag gick in på en av Expressens webbsidor. 
Tänkte i all stillhet reta upp mig på en artikel som lovande sänkt blodtryck utan mediciner. Snabbt skulle det också gå. 
Lögn och förbannad dikt. 
Expressen vill lura mig, så kändes det. 
Längre än så kom jag inte.
Plötsligt poppade en ruta upp: 
”Firefox blockerade en fingeravtrycksspårare på den här sidan, för spåra dig” 
Vad är detta? 
Jag tittade mig omkring. 
Upptäckte ingen som smög omkring för ta mina fingeravtryck. Istället dök ett osynligt fanskap upp i min dator. 
Nu blockerade Firefox attacken. 
Vilket faktiskt gladde mig, utan att jag fattade någonting. Kan väl kallas datavaccin, sådant vi saknar i verkliga livet för knäcka coronaviruset. 
Tänk vad en enkel människa ska behöva gå igenom.
Jag orkar snart inte med mer obegriplig teknik. 

Inga kommentarer: