söndag 23 augusti 2020

BILDEXTRA: 10 år sedan Centrumtorget i Lomma revs

Visst minns vi Folktandvården, Arbetsförmedlingen, Vårdcentralen, biblioteket, Systembolaget samt Carlssons för nämna några verksamheter vid Centrumtorget i Lomma. Inte att förglömma passagen ut till Centrumtorget. Här fanns också en butik med herrkläder samt en restaurang. 
I augusti 2010 rullade Alf in med sin väldiga maskin. Hela torget med verksamheter började rivas. 
Rubbet skulle bort. 
Något liknande har sällan skådats, sedan andra världskriget.
För nu ta i.
Givetvis fanns jag på plats och dokumenterade hela härligheten på bloggen. Jag har alltså mängder med bilder från rivningen. Några år innan smartphones dök upp. Så jag är tämligen ensam om ett unikt bildmaterial. 
Nu i augusti 2020, är det alltså 10-års jubileum av händelsen. 
Ingen firar en rivning. 
Då gör jag det. 
Mumma för alla nyinflyttade i Lomma.
Även för oss andra med korta minnen.
"De var de jävligaste. Du de hade jag ingen aaaning om," som Hasse Alfredson sa.
Här ett bildsvep från augusti 2010. 
Vi startar med hur torget såg ut, innan Alf rullade in med sin maskin med dödliga käftar. Sedan blev det rök och damm, knak och brak året ut. Med början alltså i augusti 2010. Ett 10-års jubileum, att minnas.
Håll till godo.

Inga kommentarer: