lördag 15 augusti 2020

Covid-19 stök: Gertrud snart 90 år-har en historia berätta om sin syster som fyller 100 år

Alla människor har en historia att berätta. Det har jag lärt mig under alla mina år som journalist. 
Lommabon, Gertrud, som ska fylla 90 år, har jag känt i mer än 20 år. Hon var gift med Lennart i 54 år. 
Lennart gick bort i cancer för 13 år sedan. 
Fortfarande ett smärtsamt minne för Gertrud. Hon älskade-och älskar fortfarande-sin Lennart över allt annat på denna jord. 
”En underbar människa som värnade om sina medmänniskor. Jag saknar Lennart så mycket,” säger Gertrud till mig. 
Vi sammanstrålar i solskenet vid dammarna i centrala Lomma. Gertrud har en färsk historia att berätta för mig. 
Den kommer här. 
Hennes syster, Maj-Britt, som ska fylla 100 år, bor på ett äldreboende i Arlöv. För en tid sedan föll hon så illa på toaletten, så det blev ambulans till Lunds Universitetssjukhus. Maj-Britt fick sin onda höft opererad akut och skickades sedan hem. 
Inget blev bättre.
Snarare tvärtom. 
Värken olidlig. 
Ny ambulanstur. 
Denna gång till Skånes Universitetssjukhus i Malmö. 
”Fel lasarett. Det var i Lund jag opererades. Det är dit jag ska,” rättade Maj-Britt. Efter visst om och men, körde ambulansen Maj-Britt till rätt sjukhus i Lund. Nu var plågorna outhärdliga. 
Enligt lillasyster, Gertrud, hade storasystern blivit felopererad. Det skylldes på allt stök och stress med covid-19 patienter. 
Nu blev Maj-Britt som ska fylla 100 år, rätt opererad. 
En ny höftkula opererades in. 
Vad ska inte en 100-åring behöva gå igenom?
Nu återhämtar Maj-Britt sig på sitt äldreboende i Arlöv.
Skönt att höra.
Detta är alltså Gertruds historia. Den får mig bli tankfull. Mina tankar avbryts med att Gertrud bockar sig ner. 
”Själv lider jag av polyneuropati. Svårt med balansen. Men det får gå.” 
Gertrud är den ljuvligaste 90-åring jag vet. 
Tack för pratstunden, Gertrud.
Du är allt värd en puss.
Hälsa din syster och gratta på 100-års dagen. 

1 kommentar:

Unknown sa...

Vill hälsa min mamma och ge henne en stor kram. Vill också tacka för ett trevligt reportage om min kära mor.