måndag 15 augusti 2022

Uppdaterad! Jag körde rakt in i det muslimska strandköket i Lomma

 

När vi svenskar håller strandliv med bad, tar vi gärna med oss en liten massäck med några bullar och en och annan macka. Gärna en kaffetermos och O`boy till barnen. 
Det gäller dagtid. 
För när kvällen kommer är det Rapport och Allsång på Skansen eller Lotta på Liseberg som gäller. I stället invaderas i alla fall Centrumbadet i Lomma kvällstid av våra nya medborgare: muslimerna. 
Nu är det helt andra massäckar som gäller. Utan blinka släpar man med sig halva köket ut bland sanddynorna: grytor, kastruller, kryddor, bord och stolar, rejäla kyckling-eller lammbitar. 
Och så då kronan på verket: grillen. 
Grillröken stiger som doftande plymer ut över Lommabukten. En vattenpipa efter maten sitter också fint. 
För få grepp på det här körde jag rakt in i det muslimska strandköket i Lomma med min el-scooter. 
Jag hälsades hjärtligt välkommen, när deras förvåning lagt sig. Det var en märklig svensk som plötsligt dök upp. Vi presenterade oss omgärdade av grillröken från de massiva kycklingbitarna. Ja, männen vill säga. 
Kvinnorna skötte grillningen. 
Kulturkrock. 
I Sverige är grillen männens kungarike. Jag lovar. Det funkar alldeles lysande med kvinnor som grillar.
Vi skrattade och mådde gott. 
Dessutom smakade kycklingen utmärkt.
Det blev till ett möte av sällan skådat slag.
I morse återvände jag till platsen. Jodå, det var städat och fint (bilden längst ner). PEAB sköter kommunens strandstädning, så det så.
  




PRESS-STOP-PRESS-STOP
Ögonvittne berättade för mig: 
”När jag var ute med hunden tidigt i morse, såg där bedrövligt ut på denna s k grillplats: kvarlämnat kött, papper, plastpåsar, barnprylar och trasiga stolar. Tyvärr tog jag ingen bild. Visste inte du skulle skriva om det.” 
När jag kom dit några timmar senare idag, hade alltså PEAB hunnit städa upp som jag också mycket riktigt skrev i slutet av bloggen. 
Skäms på er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hade de abonnerat stranden??

Anonym sa...

Det går inte eftersom allemansrätten gäller.