torsdag 11 augusti 2022

Födelsedagsgrisen

 Det är jag som är födelsedagsgrisen. Dessutom en väldigt stolt liten lycklig födelsedagsgris som fyller modiga 76 år idag. Vem kunde tro det? 
Knappast någon. 
Det var med nöd och näppe jag fyllde 10 år levande. Så där har har det fortsatt några gånger i mitt oändligt spännande liv. Därför är jag idag den 11 augusti en stolt 76-åring som hankar mig fram i tillvaron. 
Lycklig och glad över få finnas till. 
Gläds omåttligt över hustrun, barn och barnbarn och kramar mina svärdöttrar. 
Livet, min vänner, själva livet. 
Många-både äldre och yngre-finns inte längre kvar bland oss. De har fått lämna in. Gått till de sälla jaktmarkerna som jag brukar skriva: släkt, vänner, goda grannar, nära och kära. 
Känns för jävligt, rent ut sagt. 
Därför är jag en glad födelsedagsgris(skånskt uttryck, sägs det) som får leva vidare mot alla odds. Jag tänkte allt fortsätta med det. 
Odödlig? 
Naturligtvis. 
Trodde du något annat? 
Avrundar med Hasse Alfredsons oslagbara limerick som är min absoluta favorit:

Det bodde en flicka i Gränna
Som stjärtmuskeln sin kunde spänna
Så hon i detta hål
Kunde strypa en ål
Och till och med vässa en penna


 

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis 👍