söndag 7 augusti 2022

Securitasvakt mordhotad av Lommabor

 För första gången i mitt oändligt spännande journalistliv i mer än 50 år, har jag intervjuat en bil. Den tillhör en Securitasvakt. Bilen parkerad i viloläge på den stora parkeringsplatsen nere vid småbåtshamnen. Även en populär parkering till själva Centrumbadet i Lomma. 
Så här gick det till. 
Stötte samman under söndagsförmiddagen med en vakt från Securitas på parkeringsplatsen. Vi hälsade artigt på varandra som brukligt är och började samspråka. 
Förmiddagen mulen himmel. En fridens dag. Vädret bjöd inte in varken badare eller seglare, så parkeringsplatsen i det närmaste tom på bilar. Vi fick en tid tillsammans som skakade om mig. Han berättade om de stränga reglerna han hade att följa. Får inte ens ta emot ett glas vatten vid varma heta soliga dagar. Korruptionen stävjas i sin linda. 
Det kan jag förstå. 
Annars skötte sig Lommaborna, tja, så där. Kunde naturligtvis bli bättre. 
Sedan kom det: mordhoten. 
Det fanns alltså Lommabor som hotat honom till livet, när han delat ut parkeringsböter. Skjutas och lemlästad inga ovanliga hot alls. 
Det skakade om mig. 
Folk kan tydligen bli hur galna som helst över få parkeringsböter. 
Nej, det var inte lönt med polisanmälan. De läggs ändå ner utan åtgärd. 
Så var det alltså med det. 
Ställa upp på bild var inte att tänka på. Vaktens namn också anonymt. 
Därför, mina vänner, blev det i stället en intervju med Securitasbilen på parkeringsplatsen. Ren och skär illustration, så god som någon. 
Tänk vad en trist och sömnig söndag en sommardag i Lomma har att bjuda på. 
Mordhot är allvarliga saker. 
Skäms på er.
Jag får väl tacka Securitasbilen för pratstunden.
Tack-där satt den.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror inte folk i Lomma är bättre än på andra ställen i vårt land.