måndag 29 augusti 2022

I denna ljuva sommartid: När jag fick en pausfågel på riktigt

 

Hustrun slog larm för en tid sedan om en liten pippi flaxade omkring i mitt lekrum. Jodå, fågeln slog sig ner på toppen av bokhyllan. Parkerade sig på året 1954 av min samling När-Var-Hur böcker. Möjligen pippin var intresserad av den uppblåsbara bysten för 8 kronor och 75 öre. 
Snart nog steppade min egen pausfågel vidare. Slog sig ner år 1991.Tydligen var det mer spännande med Berlinmurens fall. Det kan man gott hålla med om. 
Vad göra? 
Jag öppnade fönstret på vid gavel. Klappade försiktigt med händerna. En klapp visade sig räcka. Min gäst tackade för sig och flög ut. 
Hur den kom in i denna ljuva sommartid? 
Tydligen genom den öppna altandörren i köket. 
Kommunornitologen i Lomma, Lars-Göran Lillvik, fick se bilden jag tog av besökaren. 
"Det ser ut som en ung gråsparv. De är ju ganska hudnära.” Kort och gott så. 
Pippi på loftet. 
Visst. 
På riktigt. 
Inte bara det. 
Vår vän hade tidigare varit inne och hälsat på hos grannfrun, Boel. Passade på dra i sig hennes tåbira, så det så.

 

Inga kommentarer: