lördag 20 augusti 2022

Lommatanke: Komikerna vågade inte dra ner byxorna på partiledarna

 

Efter friidrotten satte jag mig sent fredagskväll och såg, Sveriges roligaste partiledare, i SVT. Under en febrig timme som SVT skriver, skulle komikerna Petrina Solange Karlsson, Anders "Ankan" Johansson, Johanna Hurtig Wagrell och Özz Nujen under ledning av Kristoffer Appelquist, bjuda på goa skratt. Våra åtta partiledare skulle manglas. Kläs av och locka till skratt. 
Hur det gick? 
Jag skrattade inte alls. 
Möjligen drog jag lite på läppen när Özz Nujen som var bäst, fick till vänsterledarens namn, Nooshi Dadgostar, som en pakistansk maträtt. 
Nej, det blev en kväll som Jonas Gardell brukar säga i mellanmjölkens land.  
Väldigt tamt och försiktigt. Komikerna vågade inte ta ut svängarna. Helt enkelt dra av byxorna på partiledarna, om Herrskapet förstår vad jag menar. 
Sveriges roligaste partiledare blev ingen. 
Pannkaka.
Kändes egendomligt trist. 
Skämten plågsamt dåliga. 
När jag sedan ser att en av producenterna för programmet är seriösa Folke Rydén förstår jag varför. Åt honom har väl ingen skrattat ihjäl sig åt. 
Det är sådana här stunder man saknar Monty Python. Om de fått sätta tänderna i våra partiledare, hade skratten klingat fram till valdagen den 11 september. 
Sanna mina ord.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med, blev ju ingen sting, bara massa snack. Bättre kan du Appelqvist.