tisdag 9 augusti 2022

Lommapar flydde från myggen i Norrland

 

Lommabon Peter gör tummen upp mot mitt lilla myggbett jag skrev om på bloggen i förra veckan. 

”Det är blaha, blaha mot vad vi utsattes för i Norrland. Vi vet inte vad mygg vill säga i Lomma,” säger Peter och skrattar gott åt mitt lilla ynkliga myggbett. 
Peter och hustrun Kerstin har turistat i sommar med sin husbil i Sverige. Det blev en fantastisk resa i deras eget vackra land. Målet var Kiruna. Resan tog emellertid slut i Arvidsjaur, ca 37 mil söder om Kiruna. 
Norrlandsfönstret öppet på vid gavel och i Sorsele söder om Arvidsjaur slog mygghelvetet till med full kraft. Lommaparet anfölls på bred front. Rena gottebordet från Lomma bjöds de små satarna på. 
Det gick inte vara utomhus. Myggen surrade även in i husbilen för suga fräscht skånskt blod. 
Resan tog stopp i Arvidsjaur. 
Gick inte längre. 
Kerstin sönderbiten. 
Otaliga myggbett.
Gick inte räkna dem alla. 
Även i huvudet kalasades det.
Tvättade håret med Alsollösning. 
Hjälpte föga. 
Paret valde avbryta i Arvidsjaur. 
Flydde från Norrland. 
Är nu hemma i ”myggfria” Lomma igen. 
Andas. 
Kerstin har vita flickar kvar på kroppen efter alla myggbett. ”Det var helt otroligt. I Norrland kan man verkligen tala om mygg. Det var en fruktansvärd upplevelse. Dit kör vi aldrig mer vid denna årstiden,”säger de och börjar minsann inte Kerstin åter klia sig på benet. 
Jag ska aldrig mer nämna mitt lilla myggbett. 
Lovar!

 

Inga kommentarer: