onsdag 3 augusti 2022

Långt från nyhetsfloden: Tyskt MC-gäng besökte Lomma

 

Jag fastnade för motorcykelhjälmen som toppade styret. En tysk stålhjälm modell andra världskriget. Det hör definitivt inte till vanligheten i Lomma. 
Uppe till höger på bilden klubbmärket MF Nordhorn 1980. Nordhorn är för övrigt en stad i Niedersachsen, Tyskland, ca 65-70 mil från Lomma. Gänget dundrade in med västar och allt, under onsdagsförmiddagen via Höjeågatan ner till småbåtshamnen. 
Parkerade hojarna. 
Rökpaus. 
Tog en vilsam promenad. 
Kollade in båtarna. 
Skämtade och skrattade. 
Bugade åt mig när jag kom farande med min el-skooter i 7 km/tim. 
Dundrade sedan ut från byn samma väg som de kom in. På huvudet tyska stålhjälmar. 
Visst tusan. 
Sverige är på väg in i NATO, slog det mig. Inga liknelser i övrigt. Det var för övrigt långt från den ordinarie nyhetsfloden med Nancy Pelosis stöket i Taiwan, skjutningar och bilmord i Göteborg. 
Kändes på sitt sätt befriande med ett tyskt MC-gäng. Det är inte mycket som behövs för en upplevelse.
På Lomma Hembageris uteservering mötte jag sedan Marika, en förtjusande kvinna. 
Hon arbetar med att tillverka enorma krossar för gruvindustrin och anläggningsbranschen. 
I Svedala, av alla ställen. 
Fast det är en helt annan historia. Kanske vi tar en annan gång. Långt borta från den gängse nyhetsfloden. Kan bli något spännande. 
Vem vet?

 

Inga kommentarer: