fredag 5 augusti 2022

Är jag fortfarande Malmömästare i publik efter Justin Bieber i kväll?

 

Jag försökte förklara det stora för hustrun. Hon såg minst sagt skeptisk ut. 
Ännu så länge är jag Malmömästare i publik. Först när popsnöret, Justin Bieber, går på scen i Big Slap klockan 22.15 i kväll vet vi hur det gått. Hittills uppges det att man sålt 30 000 biljetter till Biebers uppträdande i Nyhamnen i Malmö. Kära vänner, 30 000 räcker inte. 
Jag var på plats när Västtyskland-Argentina(3-1) möttes på¨Malmö Stadion i fotbolls-VM den 8 juni 1958. Då packades 31 156 åskådar sig samman på arenan för se matchen. Det är rekord för Malmö än i denna dag. I alla fall tills klockan 22.15 i kväll. 
Min historiska matchbiljett gällde ståplats och kostade 5 kronor plus 1(!) krona i förköp. 
Det var tider det, kära vänner. 
Jag stod instuvad 12 år gammal. Runt mig några tusen galna tyskar med koskällor och tutor på östra läktaren bakom ena målet. Helt otänkbart placera en ensam 12-årig glytt så utsatt idag. 
För min egen del blev det ett minne för livet. 
Glömmer det aldrig. 
Biljetten har jag kvar. 
Hänger inramad på väggen. 
Förbaskat också om Justin Bieber slår mig. 31 156 åskådare, Gott Folk. Glöm inte det. 
Av bara farten var jag också på plats när det slogs publikrekord i Lomma. Nike mötte IFK Malmö(1-0) den 2 juni 1965 och 6426 mötte upp. 
Fast det är en helt annan historia.

 

Inga kommentarer: