måndag 22 augusti 2022

Covid-19: Idag släpptes bokningen till vaccinationspruta nr 5 för 65-pluss

 

Så här gick det till.

Jag ringde till Lomma Vårdcentral och anmälde mig. En sköterska ringde sedan upp mig. Bokade in mig och hustrun för tid den 6 september för spruta nummer 5.

Bilden här ovanför är från den 17 april 2021. Jag får den första sprutan med vaccin mot covid-19. Jag minns hur glada alla var som fick sin första spruta på Lomma Vårdcentral denna kylslagna lördag.

Alla log från öra till öra.

Ingen kunde ens drömma om att det redan efter några månader behövdes påfyllnadsdos efter påfyllnadsdos. Sedan dök det upp mutationer som inte vaccinet bet på fullt ut. Vi vanligt dödliga fattade nada.

Folkhälsomyndigheten försökte förklara med:

Att virus muterar, det vill säga förändrar sin arvsmassa, är vanligt och en del av evolutionen. De flesta mutationer leder inte till någon faktisk förändrad funktion eller egenskap hos virus, men det är känt att vissa förändringar ger ökad smittsamhet. Olika mutationer kan också påverka vaccinernas effektivitet, hur sjuk man blir om man blir smittad.”

Jaha. Folk i ens omgivning som var vaccinerade med fyra sprutor däckades i covid. Visserligen en lindrig variant, men ändå. Hur som helst är jag glad över fått bokat in spruta nr 5. Läge damma av en skylt jag körde ut på bloggen, när vi alla var nybörjare i sprutröran.

Vaccinera dig.

Det räddar liv. 


 

Inga kommentarer: