fredag 19 augusti 2022

Börje Salming dödssjuk i ALS-bilden av min hockeyhjälte jag aldrig glömmer

 

Friidrotts-EM går mot sitt slut. Jag har inte missat en sekund av tävlingarna. Det kan vara hur fantastiska prestationer som helst. Hjälper inte. 
Bilden av en dödssjuk Börje Salming på läktaren förföljer mig. Börje applåderar dottern, Biancas, insats i sjukampen. Den bilden sitter som berg i mitt huvud. 
Mondo Duplantis må slå världsrekord i stavhopp i morgon lördag. 
Hjälper föga. 
Det är bilden av min svårt sjuke hockeyhjälte som naglat sig fast. Mannen som lärde hockeyvärlden täcka slagskott med sin kropp. Nu drabbad av den djävulska sjukdomen ALS. 
Drabbas man av den sjukdom så dör man. Kroppen släcks ner. Bit för bit. 
Jag följde min svågers dödskamp i sjukdomen. 
Fasansfullt. 
Inte en chans. 
Du dör. 
Blir i värsta fall totalt förlamad. 
Grönsak. 
Och sedan död. 
En granne till mig tjoade ena dagen, ”Heja di blåe,” till mig. Frisk och fräsch. 
Sedan drabbad av ALS. 
Grönsak och död. 
Finns inte ord för det. 
Och nu Börje Salming med över 1000 stenhårda NHL-matcher i kroppen. 
Den 23 februari 2015 skrev jag om min svåger Bengt på bloggen. Han älskade sin jordfräs. 
Och Börje Salming i Toronto Maple Leaf. 

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig till 100% Kalle