lördag 3 april 2021

Glad Påsk-Nelly har 3000 äggkoppar!

 

Det här är en märklig och helt underbar historia. Passar utmärkt bli berättad en påskafton. 
Vi tar det från början. 
Då får vi gå nästan tio år tillbaka i tiden. 
Jag skrev ett blogginlägg den 11 maj 2011 om Lommaprofilen Gunilla Lundströms äggkoppssamling. (texten fortsätter efter bilden)


Gunilla visade upp sin gedigna äggkoppssamling, ca 200 äggkoppar. 
Jag minns att jag blev imponerad. 
När jag sedan publicerade historien på bloggen, efterlyste jag om någon hade fler äggkoppar. 
Åren gick. 
Ingen hörde av sig. 
Det skulle ta nästan tio långa år med äggkoppstystnad. Då hör Nelly Svensson från Ålabodarna utanför Helsingborg av sig. Nelly är numera pensionär. 
I sitt yrkesliv har hon kört taxi i Lund, Höllviken och Malmö. En gång i tiden körde hon en journalist från Flygbåtarna i Malmö till Lomma. 
Det kan mycket riktigt vara jag själv. Märkligt, så säg. 
Hur som helst berättar Nelly, att hon har 3000(!) äggkoppar i sin samling. 
Slår alltså Gunilla i Lomma med hästlängder. 
”Ja, där ser man. Otroligt,” säger Gunilla Lundström som numera har sin äggkoppssamling-trots påsken-nedplockat i en låda i förrådet. 
I Ålabodarna sitter Nelly med sina äggkoppar och samlar vidare. Själv älskar jag ägg, så min egen äggkopp kommer gå varm i dag. 
Här nedanför Nellys hela samling. 
Bättre än så kan inte Glad Påsk sägas. Dessutom på självaste påskaftonen. 
Heja Nelly!

 


 


 


Inga kommentarer: