fredag 23 april 2021

Vårens hårmode: En obäddad säng

 

Ni känner säkert till den där berömda slingan: 
"Spegel, spegel på väggen där 
Säg mig vem som vackrast i landet är?”
Det är definitivt inget som stämmer på morgonkulan. Spegelns dom obeveklig: 
”Du ser ut som en obäddad säng.” 
Så där stod jag och glodde sanningen i vitögat. Din spegelbild ljuger aldrig.
Min frisyr i kaos. 
Ingen ordning alls på hårstråna: en peka hit, en annan peka dit, hela rasket peka hit och dit. 
Det var läge för en tung depression. 
Det var läge skrika ut sin ångest. 
Det var läge hämta automatkarbinen från Boerkriget och göra slut på eländet. 
Då slog det mig plötsligt: Boris Johnson! 
Den engelska premiärministern. 
En lustig figur som aldrig kammat sig. 
Mannen som lever med en obäddad säng på skallen. 
Dygnet runt. 
Plötsligt var det jag och Boris. 
Vi har tillsammans skapat vårens hårmode. 
En obäddad säng. 
Överraskat fort fick Boris och jag svaret från Spegeln på väggen där:
 ”Ni vackrast i landet är.” 
Jag tror jag skiter i och kamma mig idag. Slår i stället en signal till Boris, och frågar hur ofta han byter lakan i sängen. 
Tänk som ett kaos kan sluta.
Rena sagan.
Lycka, heter det också.

 

Inga kommentarer: