torsdag 22 april 2021

Missa inte Tumba i SVT ikväll-så fick jag hans autograf

 

Min autografjakt finns naturligtvis inte med i kvällens utmärkta dokumentär. Jens Lind bjuder oss på två lysande avsnitt om Tumbas brokiga stökiga liv. 
Tumba var på sin tid många gånger större idol i Sverige, än vad Zlatan lyckats bli. 
Vi som växte upp under 1950-talet var förhäxade av hockeyspelaren Tumba, eller Sven Johansson som han då hette. Maken till sportidol har Sverige aldrig haft efter Tumba. 
Jag har en stark personlig minnesbild av mitt möte med Tumba. Det är från den 21 november 1958. 
Djurgården hade krossat Malmö FF med 7-2 i hockey på Månskensrinken i Malmö inför 7351 åskådare. 
Kvällen råkall. 
Jag var 12 år. 
Mina fötter i gummistövlarna isklumpar. 
Efter matchen gällde det att få Tumbas autograf. Så vi ungar stormade Sven Johansson som sedan alltså blev Tumba. Då röt vår idol. 
”För helvete. Uppställning på ett rakt led. Annars blir det inga autografer. Jag skriver inte på några kolapapper. Det ska vara autografblock. Hör ni det, ungjävlar. Rakt led, var det.” 
Vi stod darrande av både köld och uppläxningen av vår superidol. Jag hade i alla fall ett riktigt autografblock och Tumba skrev. 
Ni kan se autografen här. 
Korkat nog klippte jag ut den från mitt autografblock. Klistrade sedan in den rakt över Tumba som deltog i en fotbollsmatch mellan Sverige-Pressens lag (1-1). 
Många år senare satt jag hemma hos en familj i Sibirien, Sovjetunionen. I vodkafloden frågade jag mannen i familjen om han kände till någon svensk. 
”Tumba!” skrek han hysteriskt till svar. 
Ni förstår själva. 
Det blev ishockey i hela vodkafloden resten av kvällen. Härliga minnen. 
Tumba var större än störst. 
Missa inte kvällens dokumentär.