måndag 27 augusti 2018

Kanonfotografen som dokumenterat Malmö FF sedan Hedenhös

Jag måste medge, att jag är uppskruvad efter MFF i går-söndag-utklassade Sirius med 5-0. Det hör inte till vanligheterna. 
Första halvlek en sorglig historia (0-0). 
I andra halvlek byttes ikonen, Markus Rosenberg, in och frälste, laget, publiken, mig och inte minst fotografen Pierre Mens. 
Alltid denna kanonfotograf. 
Människan är helt unik. 
Han har bevakat MFF och vad fan som helst sedan Hedenhös. Pierres bildskatt är unik. Ingen kan fånga matchbilder som denna mästare. Jag kan sitta och stirra på bilderna hur länge som helst. 
Bilderna fångar in betraktaren i ett nätverk av pixlar som Leonardo da Vincis penseldrag. När Leonardo flyttade bergen bort i fjärran, drog han i det närmaste en osynlig blå färg över bergen. 
Vips-så var bergen kilometer/mil bort i fjärran. 
Pierre Mens är kamerans Leonardo da Vinci, sanna mina ord. 
I våras fick han Malmö stads kulturpris för sina gärningar. För min del hade han kunnat fått ett helt museum med sin unika bildskatt. 
Vem mer än Pierre Mens, skulle bättre kunna rangordna de tre bästa MFF-legenderna genom alla tider? 
Inte helt lätt. 
Jo, för Pierre Mens. 
Han skickade mig fyra. 
Zlatan, Rosenberg och Bosse Larsson med...Ricky Bruch?! 
Den bilden är en pärla.
Tack, Pierre. 

Inga kommentarer: