måndag 13 augusti 2018

Brev till William Hoyt

Mr William Hoyt 
Armand Duplantis fantastiska stavhopp på 6,05 meter i Berlin, fick mig att tänka på din olympiska guldmedalj i Aten 1896 i stavhopp på 3,30 meter. Visserligen var ni bara två som tävlade, men ändå. 
Din teknik och inte minst staven, ljusår fån dagens tekniska fenomen och katapultstavar. Du hoppade med en helt vanlig stör av trä. Ovanligt lång var den också. Du måste fått greppa en bra bit ner på stören. 
Stum som döden, var den också. 
Någon svikt fanns inte alls. 
Det talades om en japansk stavhoppare från den tiden som klättrade upp för staven och hoppade över ribban. 
Den tekniken blev snabbt förbjuden. 
Dina 3,30 med en stör, är därför något av en bragd. 
Några år in på 1900-talet kom stavens första utveckling. 
En bambustav. 
Genast sköt resultaten i höjden. 
Vet inte om du testade den. Förmodligen hade du fullt upp med din läkarpraktik hemma i Chicago, USA. Under första världskriget var du också en duktig fältläkare i Frankrike. Jag tror du var nöjd med ditt OS-guld från Aten. 
När du dog 79 år gammal 1954 introducerades metallstaven av styvt stål. Ragge Lundberg slog ett svenskt rekord 1956 med 4,46 meter. 
Det var lång över ditt hopp 1896 på 3,30. 
Alla trodde som vanligt att utvecklingen var över. 
Tills 1963 då finnen Pentti Nikula blev först med hoppa 5 meter. 
Inte nog med det. 
Staven var av glasfiber. Den böjde sig och fick en katapulteffekt som skickades hopparen över ribban. 
För fixa det, krävdes en helt ny och kvalificerad teknik. Snart nog rasade höjderna i luften. Det blev på den tiden en väldigt omdiskuterad metod. 
I dagens stavar finns även kolfibrer. Superlätta mot din stör eller bambustaven, för inte tala om stålet. 
När jag såg Armand Duplantis segla över ofattbara 6.05, satt jag och tänkte på dig. Hur högt skulle du kunna hoppa med en sådan stav i dag? 
Jag vet, jag kommer aldrig få ett svar från dig. 
Det gör ingenting. 
Jag är glad ändå. 
Ville bara ge lite perspektiv på livet. 
FOTNOT: William Welles Hoyt (kallades för Bill) är begraven på Calvary Cemetery and Mausoleum, S:t Louis, USA.

Inga kommentarer: