måndag 20 augusti 2018

Så började den vilda jakten på minnesstenen i Lomma

Det var hösten 2008 som den vilda jakten började. Orsaken tämligen trivial: ingen visste något om de tre minnesstenarna som placerades ut, efter stormen som drog in över byn annandag jul 1902. 
Jag bestämde mig för att lösa gåtan. 
Fanns stenarna över huvud taget kvar? 
Det skulle visa sig bli en grannlaga uppgift. 
På översta bilden på löpsedeln står jag och kompis, Bo-Göran, efter vi hittat den ena stenen. 
Minnestexten sliten av tidens tand. 
Uppdraget inte helt lätt. 
Till slut spårade vi stenen i den vildvuxna lövskogen som då fanns i anslutning till det som idag heter Sjögatan som mynnar ut i Lomma Beach. Nedersta bilden på löpsedeln. 
Numera har det byggts bostadshus på platsen. Skyltar om privata områden har också sats upp. Borta är lövskogen som jag kallade för Lommadjungel. Borta är också minnesstenen. Så vida den inte är flyttad. 
Vad vet jag? 
Sist jag såg den, var den 18 april 2009. 
Området skövlat. 
Markarbetet påbörjat för det som ska bli bostadshus. Ute på det som numera var ett öppet sand/jordfält stod minnesstenen. 
Nergrävd men säkrad-se bilden här nedanför. 
Var finns den idag? 
Blev den begravd på platsen?
Med bostadshus som kistlock.
Någon som vet? 

Inga kommentarer: