onsdag 1 augusti 2018

Lommatips i värmen: Stekt ägg på hett plåttak

1975 hade vi en lika het sommar som i år. I vart fall var juli-augusti lika svettiga. För illustrera rekordhettan (34,6) i Stockholm fick Expressens stjärnfotograf, Jan Delden, en idé. Varför inte steka ett ägg på ett glödhett plåttak. 
Sagt och gjort. 
Det blev faktiskt ett stekt ägg. 
Det funkade. 
Jan Deldens bilder av äggstekningen väckte stor uppmärksamhet. 
Varför inte göra om bravaden 43 år senare, tänkte jag.
 Ett ägg knäcktes-se löpet-på min handikappramp till min bostad. 
En sak är då säker. 
Min plåt var minst sagt lika glödhet som Jan Deldens 1975. (texten fortsätter efter bilderna)
När väl ägget knäcktes på rampen for det i väg utför. Rampen lutade. Snabbt som ögat fångades gulan in med hjälp av en stekspade. 
Vitan levde sitt eget liv. 
Nu var det bara att vänta. 
Och vänta. 
Jag släppte varken vitan eller gulan med blicken. Solen gassade på för fulla segel. Fritt spelrum, så att säga. 
Jag satt som förtrollad och stirrade i minst en halv timme. 
Noll hände. 
Det som skulle vara vitan blev blev ingenting. 
Gulan visserligen gul. 
Spräcktes till slut av solens strålar. 
Men något stekt ägg blev det inte. 
Jag lekte med tanken att steka ett ägg inne på järnet. 
Placera ut på rampen.
Lura er. 
En riktig fake news, med andra ord. 
Nej, ärlighet vara längst. 
Heller hur Jan Delden?

Inga kommentarer: